Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą

Blokada jest fizycznym urządzeniem do zabezpieczania roweru przed kradzieżą. Jest ona stosowana do mocowania rowerów do różnego typu obiektów nieruchomych.

Trudność w zapobieganiu kradzieży rowerów polega na tym, że koła bardzo łatwo jest rozkręcić. Najbezpieczniejszą metodą jest zatem blokowanie kół wraz z ramą oraz przymocowanie roweru do nieruchomego obiektu (stojaka, ramy, płotu itp.). Rozważmy zatem jakie zamknięcia warto stosować i jakie są ich plusy i minusy.

Zapięcie u-lock

Zapięcie u-lock

U-lock jest to sztywny metalowy pierścień w kształcie litery U. Część U blokady przymocowuje się do różnego typu poprzeczek, co powoduje, że jest on również zwany D-lock. Aby zabezpieczyć rower, należy za jego pomocą spiąć rower wraz z innym nieruchomym obiektem tj, parkometry, słupy, czy też barierki. W tym modelu nie zaleca się jednak blokowania poprzez sczepianie kół z ramą, gdyż wówczas można z łatwością przenieść cały rower, bez potrzeby usuwania zabezpieczenia.

Zapięcie łańcuchowe

Zapięcie łańcuchoweBlokada łańcuchowa z przymocowaną kłódką to najczęściej zamykanie na klucz, bądź też szyfr. Jeśli łańcuch jest wystarczający długi, można go przełożyć poprzez koła, następnie ramę i nieruchomy obiekt.

Łańcuchy różnią się jednak dość znacznie poziomem bezpieczeństwa. Jeśli łańcuch jest kupiony w sklepie sprzętowym, bardzo prawdopodobne, że będzie on wykonany z żeliwa i stali. Wówczas może on być stosunkowe łatwy do przecięcia. Istnieją jednak łańcuchy przeznaczone specjalnie do rowerów. Jest on tak skonstruowany , że z pewnością zniechęci niejednego złodzieja. Sześciokrotny czy też trapezowy przekrój łańcucha, jest niezwykle ciężko przeciąć ręcznie, a także za pomocą odpowiednich narzędzi.

Sam łańcuch jest tak silny, jak słaby jest jego najsłabszy punkt. Mowa oczywiście o kłódce, która również nie może zostać zakupiona w pierwszym lepszym sklepie. One również wymagają specjalistycznego wykonania tak jak np. monolock czy też u-mini lock.

Zapięcie kablowe

Zapięcie kabloweZamki kablowe są pod wieloma względami podobne do zamków łańcuchowych. Główną ich zaletą jest łatwość transportu. Wiele tego typu zamknięć , po rozpięciu sama się  zawija. Nawet prosty kabel może być łatwiejszy do zwinięcia przez użytkownika, niż łańcuch.

Proste kable, są jednak wystarczające w przypadku ich stosowania w miejscach o niskim ryzyku.  W innym przypadku nawet największa  jego średnica  nie będzie w stanie zaradzić, gdyż nożyce do cięcia prętów bardzo łatwo sobie z nim poradzą. Lepsze zamki, takie jak na obrazku mają dodatkowo zamontowane kłódki ze stali.

Zapięcie ring-lock

Zapięcie ring-lock

Zamknięcie zwane O-ring lub ring-lock są raczej blokadami o niskiej poziomie bezpieczeństwa. Zazwyczaj umiejscowione są na ramie i służą jedynie do blokowania koło poprzez wsunięcia śruby między szprychy. Ten typ blokad powszechny jest w Skandynawii, Holandii, Chinach, Indii i Japonii.

O-lock w prawdzie zapobiega możliwości poruszania się na rowerze, ale nie można go przymocować do nieruchomego obiektu. Ten typ blokady jest skuteczny i wygodny dla zabezpieczenia roweru przez kradzieżą przed złodziejami amatorami, którzy widząc pozostawiony na chwilę bez opieki rower, chcę wykorzystać sytuację.

One thought on “Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą”

  1. I agree Jen. If I react right away I am guraentaed to get myself into hot water! If I give myself a few moments it also (on a good day!) allows me time to evaluate whether the situation really merits my over reaction

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *